3 visszajelzési technika

3 visszajelzési technika

[/vc_column_text][/vc_column][/vc_row]

Azt már tudjuk, hogy a dicséret és a kritika nem valódi visszajelzés. Írtunk arról is, hogy mi az a 7 dolog, amire érdemes odafigyelni visszajelzés adásakor, így itt az ideje, hogy konkrét, egyszerű és gyorsan kipróbálható technikákat is javasoljunk annak, aki szeretne a témában fejlődni.

1. A pozitív visszajelzés

Pontosan arról szól, amit a neve ígér: csak arról beszélünk, amit szeretnénk megerősíteni a másik félben. Ez nem dicséretet jelent („Ü  gyes vagy, csak így tovább! ), hanem a 7 legfontosabb alapelv betartásával pusztán megerősítést, esetleg indoklást. Továbbra is szempont, hogy konkrét legyen. Az alábbi mondatkezdeteket példaként írjuk, olyat válasszunk, ami megfelel a habitusunknak, egyéni szóhasználatunknak, és a visszajelzést fogadó féllel fenntartott kapcsolatunknak.

  • Nagy hatással volt rám…
  • Segített nekem, amikor azt mondtad, hogy…
  • Irigylem benned azt, hogy…
  • Hasznos volt nekem, amikor azt mondtad/tetted/mutattad/láttam rajtad…

Vannak, akik csak pozitív visszajelzést használnak, mondván, azt, hogy mit nem csinált jól, mi a hiba, a másik fél is látja, tudja, fölösleges erre ráerősíteni. Mi azt javasoljuk, amikor csak lehetséges, éljünk ezzel a módszerrel – és amikor nem érezzük helyénvalónak, akkor válasszunk egy másikat.

2. PMI (Edward de Bono)

A módszer Edward de Bono nevéhez fűződik, és nem csak visszajelzéskor, hanem bármilyen értékelési helyzetben könnyen és gyorsan használható. Lényege a struktúra, mely vezeti a gondolkodásunkat, hogy a helyzetből, cselekvésből, viselkedésből mire fókuszáljunk. Arra figyeljünk, hogy ha ezt alkalmazzuk, akkor mindhárom pontnál érdemes kiemelni valamit, akár csak egy-egy dolgot is.

  • P – Valami, ami nagyon tetszett (Plus)
  • M – Valami, amit én másként tettem/mondtam volna, ami hiányérzetem volt (Minus)
  • I – Valami, ami érdekes volt számomra (Interesting)

3. Visszajelzés a minőségparaméterek mentén

A minőségparaméterek mentén való visszajelzés már komplexebb, mint az előző két módszer, viszont ez segít minket abban, hogy tényleg tényszerűek maradjunk. Nincs más dolgunk, mint jó kérdéseket tenni fel magunknak az egyes szempontok szerint, majd ezeket megválaszolni. Ha írásban szeretnénk visszajelzést adni, érdemes ezt a módszert választani

  • Forma: hogyan tette, hol, milyen keretek között
  • Tartalom: mit tett, milyen tartalmat hozott létre
  • Mennyiség: mennyit, hány darabot, milyen sokat/keveset (miért)
  • Idő: jókor/nem a megfelelő időben (mikor lett volna az), elégséges ideig /nem elégséges ideig (mennyi lett volna az elégséges)
  • Költség: mennyibe került, elégséges volt-e, mennyiért és hogy lehetett volna másként

Munkatársaknak adott visszajelzés esetén, ha van elegendő időnk és fontos, hogy a munkatárs tanuljon a visszajelzésből, ezt a harmadik módszert javasoljuk. A hosszabb hatás érdekében érdemes írásban is elküldeni.

eviki3 visszajelzési technika